In het onderwijs worden veel begrippen en afkortingen gebruikt. Hieronder vind je ze overzicht daarvan.

Uitgebreide uitleg over de betekenis van deze begrippen en afkortingen staat in bijlage 4 van het ondersteuningsplan.

Begrippen

Ondersteuningsplan

Binnen RSV Breda e.o. VO maken de besturen met elkaar afspraken over de manier waarop alle leerlingen in het samenwerkingsverband zo goed mogelijk de passende ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben. Deze afspraken worden vastgelegd in het ondersteuningsplan. Minimaal ééns per 4 jaar wordt het ondersteuningsplan opnieuw vastgesteld.

Ondersteuningsplanraad (OPR)

De ondersteuningsplanraad is de medezeggenschapsraad van het samenwerkingsverband.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en schoolondersteuningsbudget (sob)

Iedere school stelt een ondersteuningsprofiel op (SOP) en krijgt hiervoor schoolondersteuningsbudget (SOB) van RSV Breda e.o. VO. In dit profiel beschrijft de school welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De medezeggenschapsraad van de school heeft adviesrecht op het vaststellen van het ondersteuningsprofiel. Alle ondersteuningsprofielen van de scholen in het samenwerkingsverband samen zorgen voor een dekkend aanbod zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

In het ontwikkelingsperspectiefplan maakt de school voor de leerling een voorspelling over het verwachte uitstroom niveau vanuit het voortgezet onderwijs. Het OPP is sturend voor het aanbod dat de school de leerling biedt en bevat
handvatten voor de planning van het onderwijs. De school stelt een OPP op voor leerlingen die extra ondersteuning op school nodig hebben in het reguliere onderwijs en voor alle leerlingen in het speciaal onderwijs. De school heeft hierover overleg met de ouders. Dit overleg is erop gericht dat ouders en school en samen eens zijn over het ontwikkelingsperspectief. De ouder heeft instemming op het handelingsgerichte deel van het OPP.

Op overeenstemming gericht overleg (OOGO)

Het bestuur van het samenwerkingsverband overlegt met alle gemeenten in de regio over het ondersteuningsplan. Dit op overeenstemming gericht overleg gaat over de inhoud van het ondersteuningsplan, de ondersteuning aan leerlingen en de aansluiting op de jeugdzorg.

Basisondersteuning

Dit is de door het samenwerkingsverband afgesproken onderwijsondersteuning die een school aan alle leerlingen moet kunnen bieden. De basisondersteuning wordt vastgelegd in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. De basisondersteuning is niet landelijk vastgesteld; samenwerkingsverbanden bepalen zelf het niveau van basisondersteuning die de scholen binnen het samenwerkingsverband bieden. De basisondersteuning kan dus verschillen per regio. De kwaliteit van de basisondersteuning moet voldoen aan door de onderwijsinspectie vastgestelde normen. De definitie van basisondersteuning is als volgt omschreven: ‘het door het samenwerkingsverband afgesproken geheel van preventieve en curatieve interventies die binnen de ondersteuningsstructuur van de school planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau, eventueel in samenwerking met ketenpartners, worden uitgevoerd’. De basisondersteuning wordt in deze planperiode vastgesteld.

Advies Commissie Toelaatbaarheidsverklaringen (ACT)

De Advies Commissie Toelaatbaarheidsverklaringen beoordeelt binnen het samenwerkingsverband de toelating van een leerling tot het speciaal onderwijs en beoordeelt arrangementen.

Arrangement

Het geheel aan pedagogische, didactische en specialistische handelingen die de school, binnen een bepaalde organisatorische context en eventueel in samenwerking met derden, uitvoert met het doel de ontwikkeling van de leerling te optimaliseren. Een arrangement wordt net als een TLV door de ACT geadviseerd. De directeur-bestuurder besluit.

Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)

Voor het (voortgezet) speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs is een TLV nodig
om te worden toegelaten. De TLV voor het vso en voor het praktijkonderwijs worden afgegeven op advies van de ACT, door de directeur-bestuurder van RSV Breda e.o. VO.

Residentieel onderwijs

In een enkel geval kun je te maken krijgen met residentieel onderwijs. Dit kan een instelling voor gesloten jeugdzorg (gji) zijn of justitiële jeugdinrichting (jji). Begrippen die hiermee te maken hebben, vind je in het ondersteuningsplan (pagina 61).

 

Rebound

Tijdelijke 1-op-1 begeleiding voor maximaal drie tot vier maanden, voor leerlingen met ernstige, vaak meervoudige, problematiek.

Afkortingen

AB: Ambulante begeleiding
GGD: Gemeentelijke GezondheidsDienst
GGz: Geestelijke Gezondsheidszorg
HGW: Handelingsgericht werken
LEA: Lokale Educatieve Agenda
LPA: Leerplichtambtenaar
PGB: Persoonsgebonden Budget
PO: Primair Onderwijs
Pro: Praktijkonderwijs
Swv: Samenwerkingsverband
VO: Voortgezet Onderwijs
Vso: Voortgezet Speciaal Onderwijs
WEC: Wet op de expertisecentra
WVO: Wet op het Voortgezet Onderwijs