Je hebt een klacht of bezwaar. Natuurlijk doen wij er alles aan om dat te voorkomen. Maar helaas is dat in jouw/jullie geval niet gelukt. Om te komen tot een oplossing lees je hier wat je kunt doen en hoe wij met jouw klacht of bezwaar omgaan.
Een klacht over het samenwerkingsverband
Heb je een klacht over de communicatie of aanpak van het samenwerkingsverband? Laat dat dan binnen 6 weken weten. Dit gaat als volgt:
- Vul het digitale klachtenformulier in, stuur een duidelijke e-mail of brief (RSV Breda e.o. VO, Sibeliuslaan 13, 4837 CA Breda). Zet in deze mail of brief in elk geval de volgende punten:
- Je naam, adres en telefoonnummer
- De datum waarop je de klacht bij ons indient
- De datum of periode waarop de klacht betrekking heeft
- Een omschrijving van de klacht
- Je handtekening
- Je ontvangt binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging. Stuur je je klacht tijdens een schoolvakantie? Dan ontvang je binnen vijf werkdagen na deze schoolvakantie een ontvangstbevestiging.
- RSV Breda e.o. VO neemt binnen twee weken telefonisch contact met je op om je klacht te bespreken. Gaat je klacht over een van onze medewerkers? Dan zal de directeur-bestuurder de klacht met je bespreken. Gaat je klacht over de directeur-bestuurder? Dan zal een lid van het Intern Toezichthoudend Orgaan (ITO) contact met je opnemen.
- Tijdens dit gesprek kun je je klacht toelichten. Het streven is om samen tot een oplossing te komen.
Lukt dit? Dan ontvang je binnen twee weken een brief waarin staat wat besproken is en welke oplossing samen gevonden is. - Lukt het niet om tot een oplossing te komen? Dan ontvang je een verslag van dat wat besproken is en een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Je mag iemand meenemen naar dit gesprek om mee te luisteren.
Bezwaarschrift TLV (als je het oneens bent met een besluit)
Is er voor je kind een toelaatbaarheidsverklaring voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of het praktijkonderwijs (pro) aangevraagd bij het samenwerkingsverband? En ben je het niet eens met het besluit van het samenwerkingsverband? Dan kun je binnen 6 weken nadat het besluit is genomen, bezwaar maken.
Dat kan op de volgende manier:
1. Stel een bezwaarschrift op. Richt het bezwaarschrift aan de directeur-bestuurder van het Regionaal Samenwerkingsverband Breda e.o. VO.
2. In het bezwaarschrift staan in elk geval de volgende punten:
- Je naam en adres
- De naam en geboortedatum van je kind
- De datum waarop je het bezwaarschrift indient
- Een omschrijving van het besluit waartegen je bezwaar maakt
- Waarom je het niet eens bent met het besluit
- Je handtekening
3. Je kunt het bezwaarschrift indienen per e-mail of per post (RSV Breda e.o. VO, Sibeliuslaan 13, 4837 CA Breda).
4. Je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek vindt binnen 2 weken plaats. Je mag iemand meenemen die met je meeluistert, als je dat prettig vindt.
5. De directeur-bestuurder leidt het gesprek. Daarnaast is er een lid van de Adviescommissie Toewijzingen aanwezig, die eerder heeft geadviseerd over het besluit. Tijdens het gesprek kun je je bezwaar toelichten. Het gesprek is bedoeld om goed naar elkaar te luisteren en samen tot een oplossing te komen.
6. De directeur-bestuurder maakt na afloop van het gesprek een verslag en beoordeelt of het eerder genomen besluit wordt heroverwogen. Je hoort zo snel mogelijk na het gesprek welk besluit er wordt genomen.
Ben je het ondanks deze inspanningen nog niet eens met het besluit?
Dan kan het samenwerkingsverband het bezwaar voorleggen aan de Landelijke Bezwarencommissie Toelaatbaarheid van de Stichting Onderwijsgeschillen. Deze commissie bestaat niet alleen uit juridisch deskundigen, maar ook uit (ortho)pedagogen, onderwijskundigen, psychologen en medisch deskundigen. De commissie brengt een advies uit, waarna het samenwerkingsverband overgaat tot een ‘besluit na bezwaar’.
Het bezwaar moet binnen zes weken nadat de directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband heeft laten weten welk besluit is genomen, worden ingediend. Geef dus zo snel mogelijk nadat je dit hebt gehoord per e-mail of per post (RSV Breda e.o. VO, Sibeliuslaan 13, 4837 CA Breda) aan dat je wilt dat het bezwaar wordt voorgelegd aan de Landelijke Bezwarencommissie Toelaatbaarheid.
Ben je professional? Dan vind je de klachten- en bezwaarprocedure hier.