Na jaren van intensieve ondersteuning in de Parelklas nemen T. en F. dit schooljaar afscheid van de basisschool. Een grote mijlpaal! De twee jongens stromen binnenkort door naar het voortgezet onderwijs – trots, zelfverzekerd en goed voorbereid.

De Parelklas bestaat inmiddels tien jaar en is een uniek initiatief binnen het samenwerkingsverband RSV Breda. In deze speciale klas op een basisschool in een Brabants dorp krijgen twaalf leerlingen van verschillende leeftijden passend onderwijs. De kinderen hebben uiteenlopende ondersteuningsvragen – van een verstandelijke beperking tot een ontwikkelachterstand – en krijgen via een groepsarrangement extra hulp op maat. De Parelklas slaat de brug tussen speciaal en regulier onderwijs. Het doel? Zoveel mogelijk meedoen in de gewone klas, met ondersteuning waar dat nodig is.

Groeien met ondersteuning
T. en F. hebben bijna hun hele schooltijd in en om de Parelklas doorgebracht. T. begon in de kleutertijd met 90% Parelklas en 10% reguliere klas. In groep 8 was dat precies andersom. F. zat in de kleuterklas en ging naar de Parelklas als het te druk werd. Gaandeweg leerden de jongens zelf aangeven wanneer ze behoefte hadden aan een rustige plek of extra hulp – bijvoorbeeld voor rekenen, taal of toetsen. Ze kregen niet alleen hulp bij het leren, maar ook bij praktische zaken zoals zelfstandig eten. Daarbij werd ook goed samengewerkt met het thuisfront. Op school kregen de jongens aangepast lesmateriaal, T. kreeg een speciale stoel en persoonlijke begeleiding. Twee keer per jaar kwam er extra expertise vanuit RSV Breda. Voor observatie, tips en het signaleren van “blinde vlekken” – als die er waren.

 

Leren, lachen en doorzetten
School was niet altijd makkelijk. “Werken was soms vermoeiend,” zeggen de jongens. Maar er waren genoeg lichtpuntjes: de musical, muziekles, gym, geschiedenis én verjaardagen in de Parelklas – de kersen op de taart! Ook hielden ze spreekbeurten in groep 8. T. vertelde over zichzelf; dat was indrukwekkend en werd goed ontvangen. F. sprak over de stad London – spannend, maar hij mag echt trots zijn op zichzelf. T. is trots op zijn hele ontwikkeling: leren, eten, alles. F. glundert ook nog even, als hij over zijn 10 voor topografie vertelt. Dankzij een kaart die dankzij T. vergroot werd, werd het lesmateriaal voor iedereen beter leesbaar.


Op naar de brugklas
Na de zomer begint een nieuw avontuur. T. gaat naar VMBO Kader bij De Rotonde. De overstap is goed voorbereid en hoewel er ook daar een speciale klas is, heeft T. dat niet meer nodig, hij is er te goed voor. Hij heeft vertrouwen: hij heeft alles geleerd wat hij nodig heeft. F. gaat naar het Breda College, richting Dienstverlening. Tijdens de open dag zag hij een strijkplank en wist het meteen: “Daar moet ik naartoe!” Hij kijkt uit naar stage lopen in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis. De begeleiders van de Parelklas hebben samen met die nieuwe school gezorgd voor een ‘zachte landing’.

Vriendschap
De twee jongens zijn niet alleen klasgenoten, maar ook vrienden. Ze helpen elkaar én jongere kinderen, bijvoorbeeld tijdens een schooluitje. En ondanks dat bewegen voor F. moeilijker is, voetballen ze samen in de pauze.

Aanrader?
Binnen het samenwerkingsverband zijn er slechts twee Parelklassen. Is het een aanrader? De jongens zijn duidelijk: “Ja! Voor kinderen die moeite hebben met leren, extra hulp nodig hebben, of het syndroom van Down hebben: de Parelklas is goed én gezellig.”

Wij zijn ongelooflijk trots op deze twee parels en wensen T. en F. alle succes in de brugklas.
Wat zijn jullie ver gekomen!