Alle scholen binnen een samenwerkingsverband zijn wettelijk verplicht om met elkaar af te spreken welke vormen van ondersteuning en voorzieningen iedere school moet bieden en/of hebben.
Basisondersteuning
Basisondersteuning is de ondersteuning die op alle scholen in onze regio beschikbaar is voor leerlingen. RSV Breda e.o. PO stelt vast of de basisondersteuning op de scholen voldoet aan de gestelde norm. Hóe scholen de basisondersteuning concreet inrichten, is aan de school en het schoolbestuur zelf.* We delen basisondersteuning op in drie niveaus:
- Ondersteuningsniveau 1: algemene preventie in de groep door de groepsleerkracht. Dagelijkse ondersteuning in de groep (basisaanbod).
- Ondersteuningsniveau 2: extra ondersteuning in de groep door de groepsleerkracht. Extra ondersteuning in de groep, intensivering van het basisaanbod.
- Ondersteuningsniveau 3: extra ondersteuning binnen (meest wenselijk) of buiten de groep. Speciale ondersteuning binnen de school na interne en/of externe consultatie (begeleider passend onderwijs, ketenpartners).
In bijlage 5 van ons ondersteuningsplan vind je uitgebreide informatie over basisondersteuning (op thema’s), basiskwaliteit en benodigde beleidsdocumenten.
Bekijk hier de piramide van ondersteuningsniveaus
*Het ministerie van OCW werkt aan een landelijke norm voor basisondersteuning. Het is nog onduidelijk wanneer de normering van de basisondersteuning op landelijk niveau vastgesteld wordt. Tot die tijd is bovenstaand kader van kracht.
Lichte ondersteuning
Lichte ondersteuning is voor leerlingen voor wie extra begeleiding wenselijk is bij het leren, het gedrag of in de opvoeding. Deze ondersteuning gaat over alle vormen en combinaties van onderwijs, ondersteuning en/of zorg die de basisondersteuning overstijgt.
- Ondersteuningsniveau 4: Extra ondersteuning vanuit RSV Breda e.o. PO. De leerling is met een aangepast onderwijsaanbod (meestal) in staat om de reguliere onderwijsdoelen te behalen of ontvangt een toelaatbaarheidsverklaring voor het Speciaal Basisonderwijs (SBO). Er is sprake van een cognitieve / didactische achterstand óf voorsprong van 1,5 tot 2 jaar.
Zware ondersteuning
Zware ondersteuning is bedoeld voor leerlingen met onderwijsbehoeften die de lichte ondersteuning overstijgen en voor wie het structureel nodig is om onderwijs regelmatig te combineren met zorg. De ondersteuningsbehoeften vragen om zeer specialistische kennis en pedagogische inzet.
- Ondersteuningsniveau 5: Op dit ondersteuningsniveau wordt op basis van het afwegingskader zware ondersteuning ingezet middels de inzet van een (groeps)arrangement of er wordt een toelaatbaarheidsverklaring afgegeven voor het Speciaal Onderwijs (SO).
Verantwoordelijkheden en acties van scholen
Scholen hebben verantwoordelijkheden en ondernemen concrete acties om de juiste ondersteuning te realiseren. Zij:
- wisselen met elkaar informatie uit over de kwaliteit en het niveau van de basisondersteuning;
- bespreken op welke manier zij elkaar kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van de basisondersteuning;
- verhelderen voor elkaar welk ambitieniveau zij nastreven ten aanzien van de kwaliteit van hun basisondersteuning;
- gaan op het niveau van de buurt, de wijk en de gemeente gezamenlijk aan de slag met de beschrijving van de mogelijkheden en onmogelijkheden voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning;
- beschrijven in hun school ondersteuningsprofiel over welk ondersteuningsaanbod zij beschikken;
- beschikken over een vastgesteld protocol met betrekking tot de manier waarop BAO-BAO verwijzingen (verwijzingen van de ene basisschool naar de andere) en de aanvraag van arrangementen gecoördineerd wordt.
Documenten voor Ondersteuning
In de documentenbibliotheek vind je de werkprocessen voor het realiseren van extra ondersteuning weergegeven in stroomschema’s: